Programa adreçat a pares i mares amb fills/es entre 6 i 16 anys que té per objectius desfer-se de creences errònies entorn del consum de drogues, potenciar les competències parentals positives i prevenir les conductes de risc relacionades amb el consum de substàncies.
El Programa ofereix un conjunt d’eines educatives per resoldre els dubtes i les inseguretats que es tenen al voltant de la important tasca de connectar amb els fills per educar-los i conviure-hi.
El Programa consta de materials educatius adreçats a pares i mares, i s’organitzen tallers per a famílies sobre prevenció a través de les AMPA dels centres educatius.
El programa organitza TALLERS gratuïts per a famílies a través de les AFA dels centres educatius, entitats i associacions, per:
-
- ajudar a resoldre dubtes, pors i inseguretats envers el consum de drogues.
-
- dotar d’estratègies de prevenció per facilitar i millorar la comunicació amb els fills.
-
- oferir un espai de reflexió i d’acompanyament on es treballen els factors clau de protecció familiar basats en el Model Teòric de Parentalitat Positiva.
Es pretén que els tallers siguin un espai de reflexió compartida sobre la vivència de ser pares o mares. A partir d’aspectes i situacions de la vida quotidiana, identificant i reflexionant No es tracta per tant de mostrar i assumir un “rol ideal” presentat pels “experts” es tracta d’acompanyar en la definició i construcció del seu propi rol, en el seu escenari familiar. Tampoc es tracta de donar i seguir receptes “formulades pels tècnics”. Es tracta de que els pares i mares puguin repensar el seu rol, d’oferir un espai de treball i reflexió compartit on s’adquireixin habilitats i estratègies parentals i aprenguin a prendre decisions flexibles valorant les circumstàncies i característiques dels fills i filles.
Les sessions es duen a terme per professionals de l’àmbit de l’educació i la salut, que tenen una àmplia experiència en prevenció de conductes de risc.
Els tallers s’organitzen en dues propostes:
1/ Tallers “PARLEM” I “ACTUA”: Es treballen els temes següents: els pares i les mares com a models (què fem, què diem, com actuem…), la comunicació (el diàleg, saber escoltar, …), els amics (el grup d’iguals), els límits (normes, referents…), l’autoestima i les habilitats parentals positives.
Taller inicial: Parlem de drogues 1 sessió de 2 hores
Taller d’aprofundiment: Actua! 1 sessió de 2 hores
Adreçat a famílies amb fills/es de 6 a 16 anys)
2/ Taller “Somriu, són adolescents!”: Es treballen els temes següents: adolescència, educació emocional, promoció-prevenció, resiliència, mediació, tècniques de comunicació, escolta, disciplina, cohesió, autoregulació, resolució de conflictes, etc.
3 sessions de dues hores de durada
Adreçat a famílies amb fills/es adolescents (de 12 a 16 anys)
3/“Parlem de pantalles” La prevenció de l’ús abusiu i problemàtic o l’addicció a les noves tecnologies, pantalles, addicions comportamentals, internet, videojocs i xarxes socials.
Moltes famílies es mostren preocupades per l’ús que fan els fills i filles de les TIC, amb dubtes sobre el temps que hi han de dedicar, quin és l’ús més adequat, com posar límits i sobre quins recursos utilitzar. Sovint les famílies se senten desbordades per aquestes situacions i relacionen l’”excessiu ús de les noves tecnologies” amb problemes de rendiment acadèmic o la por a l’aparició de problemes associats a l’ús de les TIC i en especial les xarxes socials i els videojocs.
- Adreçat a famílies amb fills/es de 6 a 16 anys)
- 2 sessions de dues hores de durada.
4/Tothom té un mòbil menys jo! Quan el teu fill és l’últim de la classe a tenir mòbil: què fem?
Una norma no escrita “fins ara” deia que els nens i nenes, tenen el seu primer mòbil en arribar a 1r d’ESO, el fet d’anar ja a l’institut i deixar l’escola comportava certs ritus de “fer-se gran…” Actualment això ha canviat molt, a les classes de 5è i 6è de primària ja hi trobem molts nens i nenes que tenen el seu propi mòbil… Així sovint a moltes llars es habitual trobar-hi aquesta discussió: Tots els nens i nenes de la classe tenen mòbil!!!!
En aquest taller proposem tractar sobre:
- Hauria de tenir mòbil el meu fill? Quins són els perills? Quins en són els beneficis? Quant de temps l’hauries de deixar utilitzar-lo?
- Com preparar els fills/es pel seu primer mòbil: quan, com…
- Podem posar-nos d’acord les famílies de classe?
Parlarem de com acordar les famílies d’un centre educatiu (o de un conjunt de centres) d’esperar fins a finalitzar primària abans de comprar un mòbil als fills/es.
Però sobretot parlarem de com gestionar aquests moments en que el nostre fill o filla sens mostra ja com un adolescent i ens manifesta que vols ser com els altres… i que Tothom té un mòbil menys jo!
Així tractarem com «empoderem els pares i mares perquè sàpiguen esperar abans de donar el SÍ al mòbil».
- Adreçat a famílies amb fills/es de cicle superior d’Educació Primària (10 a 12 anys)
- 1 sessió de dues hores de durada.
El programa ofereix un conjunt d’eines educatives.
Per una banda, els diferents MATERIALS EDUCATIUS de suport, com la Guia informativa(amb informació, consells, adreces d’interès i activitats per reflexionar sobre temes relacionats amb les drogues en general i la sexualitat) o els Monogràfics (amb informació específica de cadascuna de les principals substàncies consumides pels joves), entre d’altres.