Una norma no escrita “fins ara” deia que els nens i nenes, tenen el seu primer mòbil en arribar a 1r d’ESO, el fet d’anar ja a l’institut i deixar l’escola comportava certs ritus de “fer-se gran…”
Encara que hem de puntualitzar que l’opinió de molts experts és que la millor edat per incorporar el mòbil és als 16 anys. Els nois i noies als 12 anys no són prou madurs per gestionar el mòbil i ser conscients del que fan i de les diferents informacions que “els arriba” al seu mòbil. És a partir dels 16 anys que es comencen a donar les condicions mínimes perquè sigui el noi/a qui fa ús del mòbil i són més conscients i crítics amb allò que fan amb el mòbil.
És la nostra responsabilitat acompanyar als nostres fills i filles a desenvolupar i consolidar una mirada crítica davant de l’allau d’informació que els arriba i saber discriminar entre realitat i ficció, allò que els agrada del que no i ser capaços de contextualitzar la informació.
Actualment però a les classes de 5è i 6è de primària ja hi trobem molts nens i nenes que tenen el seu propi mòbil… Així sovint a moltes llars es habitual trobar-hi aquesta discussió: Tots els nens i nenes de la classe tenen mòbil!!!!
Front comú de les escoles i les famílies per endarrerir el primer mòbil fins als 16 anys
A Catalunya centenars d’instituts, escoles i AFAs estan impulsant diverses campanyes com DesMÒBILitza’t i Desconnect@’t per trencar la pressió social de tenir el primer ‘smartphone’ amb el canvi de primària a secundaria i per conscienciar les famílies sobre l’edat a partir de la qual s’haurien de donar els primers mòbils als fills/es. Proposen esperar als 16 anys.
Darrerament hi ha un debat obert i molt intens sobre la conveniència de l’ús de mòbil en edats adolescents. També sobre la presència d’aquests a dins dels centres escolars. Cada cop hi ha més centres i municipis que es mobilitzen i posicionen sobre aquest tema i es declaren “centre lliure de mòbils”.
Molts centres opten per convertir-se en Espai Lliure de Mòbils, actualment, pràcticament el 100% de l’alumnat disposa de telèfon mòbil. Està demostrat que la utilització dels mòbils als centres educatius té un impacte negatiu en els resultats acadèmics i pot ser generador de conflictes. Les pantalles han canviat la manera de relacionar-se entre l’alumnat i no sempre en positiu.
Es tracta de repensar l’acord social establert en el qual, a 1r d’ESO, es generalitza l’accés a aquest dispositiu en la majoria dels joves per a un millor benestar digital de les generacions presents i futures.
Centenars de famílies de Barcelona s’organitzen per retardar l’entrega del mòbil als seus fills fins als 16 anys
El barri del Poblenou és l’origen d’una particular revolta. S’ha encès l’espurna entre les famílies i la cosa va a més. La màxima que fins fa tot just un curs es tenia per inevitable, que el salt dels nens i nenes de la primària a l’ESO anés acompanyat de l’entrega del primer telèfon mòbil, s’ha començat a esquerdar. «¿En quin moment hem normalitzat aquesta situació?», es plantegen cada cop més les famílies, preocupades per l’impacte de les xarxes socials en els seus fills i filles.
La iniciativa, vehiculada a través d’AFAs i grups de WhatsApp, trenca amb la norma tàcita de donar el primer ‘smartphone’ a 1r de l’ESO.
L’objectiu d’aquest moviment és clar: crear massa crítica per canviar els consensos. Que tenir mòbil als 12 anys deixi de ser «normal».
En aquest taller proposem tractar sobre:
- Hauria de tenir mòbil el meu fill? Quins són els perills? Quins en són els beneficis? Quant de temps l’hauries de deixar utilitzar-lo?
- Com preparar els fills/es pel seu primer mòbil: quan, com…
- Podem posar-nos d’acord les famílies de classe?
Parlarem de com acordar les famílies d’un centre educatiu (o de un conjunt de centres) d’esperar fins a finalitzar primària abans de comprar un mòbil als fills/es.
Però sobretot parlarem de com gestionar aquests moments en que el nostre fill o filla sens mostra ja com un adolescent i ens manifesta que vols ser com els altres… i que Tothom té un mòbil menys jo!
És en aquests moments que podem entrar en crisi i dubtem, realment té raó? Està clar que el nostre fill/a ens està manifestant, a la seva manera, que aquesta és una necessitat totalment prioritària, però quan l’ús del mòbil es generalitza entre les companyes, realment pot fer que la persona se senti exclosa del grup.
Aquesta proposta tracta abordar aquest tema evitant el sentiment de culpabilitat de pares i mares i tractant-ho amb el conjunt de famílies de la classe. Amb aquest acord, podem disminuir la pressió entre les famílies i així podrem acordar esperar al pas a 1r d’ESO per tenir accés al primer mòbil i així pensem que estaran més preparats per al seu ús.
Així tractarem com «empoderem els pares i mares perquè sàpiguen esperar abans de donar el SÍ al mòbil».
- Adreçat a famílies amb fills/es de cicle superior d’Educació Primària (10 a 12 anys)
- 1 sessió de dues hores de durada.
Per poder fer la petició d’un taller caldrà que empleneu el següent formulari: